noscript-img
wstecz
UONET+
Microsoft Teams
Office 365

klasa 5
Artykuł dodano dn. 24.03.2020 r. | autor: admin


NIECO WIEŚCI Z KRAINY KOMPUTERÓW.
BIEGANIE PO EKRANIE. POZNAJEMY PROGRAM PIVOT ANIMATOR.
Podróż z przeszkodami. Praca nad projektem.
zobacz
Praca z dwoma postaciami.
zobacz
Animacje od kuchni. Tworzenie własnych postaci.
zobacz
Patyczaki w ruchu. Tworzenie prostych animacji.
zobacz
KOCIE SZTUCZKI. WIĘCEJ FUNKCJI PROGRAMU SCRATCH.
Od wielokąta do rozety.
zobacz
EKO ludki z Techniki
zobacz
Kompozycje graficzne w Scratch.
zobacz
Sterowanie duszkiem.Rysujemy figury.
zobacz
Programowanie reakcji duszka. Spacer.
zobacz
Programowanie reakcji duszka. Dialog życzenia. zyczenia.sb2
zobacz
Plan to podstawa. O rozwiązywaniu problemów.
zobacz
W poszukiwaniu skarbu - Kot w labiryncie.
zobacz
Sterowanie duszkiem z użyciem myszy komputerowej.
zobacz
PRAWIE JAK W KINIE. RUCH I MUZYKA W PREZENTACJI.
Nasza szkoła. Praca nad projekt.
zobacz
Co wiemy o figurach geometrycznych.
zobacz
Zwierzaki słodziaki. Wideo w prezentacji.
zobacz
Co kraj, to obyczaj – netykieta. Szablony w prezentacji. przeniesiono do klasy 6
zobacz
Tekst i obraz. Jak stworzyć ruchomą kartkę świąteczną.
zobacz
Wspomnienia z... Tworzymy album fotograficzny.
zobacz
Zagrożenia i korzyści płynące z internetu. Grafika w prezentacji. zagrozenia.ppt
X

 

Pamiętaj:

1. Slajd tytułowy

Na pierwszym slajdzie umieść tytuł wystąpienia oraz imię i nazwisko mówcy. Stanowi on „okładkę” prezentacji, więc zadbaj o niego w szczególności. On w dużym stopniu odpowiada za zrobienie dobrego pierwszego wrażenia.

2. Agenda

Na początku umieść spis treści, które będzie zawierać prezentacja. Pozwoli to słuchaczom dowiedzieć się wstępnie, o czym będzie mowa, a ponadto będą oni wiedzieli, jaki jest postęp wystąpienia.

3. Slajd końcowy

Niech prezentacja nie urywa się wraz z ostatnim wątkiem. Na ostatnim slajdzie umieść dane kontaktowe, gdyby np. któryś z słuchaczy chciał zapytać o coś więcej. Może to być jednocześnie z tekstem dziękującym za uwagę.

4. Ogranicz ilość tekstu na slajdach

Slajdy służą wprowadzeniu do tematu, mają za zadanie ukazać skrót najważniejszych kwestii bądź zilustrować to, o czym mówi prelegent. Nie zastępują go jednak. To on rozwija temat, przekazując informacje ustnie. Nie umieszczaj w prezentacji całych akapitów tekstu.

5. Hasła, nie zdania

Na slajdach nie pisz całych zdań, a jedynie krótkie sformułowania w formie haseł, równoważników zdań, które będziesz rozwijać ustnie. Ma to na celu ograniczenie ilości niepotrzebnego tekstu na slajdach, co podnosi czytelność.

6. Kontrastujące kolory

Dobierz odpowiednio kolorystykę slajdów. Ich treść musi być dobrze widoczna, nawet jeśli w sali nie będzie idealnych warunków. Może np. być akurat słoneczny dzień i bardzo jasne światło sprawi, że bledsze kolory będą widziane jako białe. Także projektor może nieco inaczej wyświetlać je niż komputer, na którym tworzysz prezentację. Generalnie należy stosować duży kontrast. Kolory muszą być żywe (ale nie jaskrawe), a poszczególne elementy wyraźnie odróżniać się od tła.

7. Niejaskrawe kolory

Kolory stosuj intensywne, ale nie jaskrawe. Są one zbyt krzykliwe i kojarzą się z tandetą, zwłaszcza natrętnymi reklamami. Profesjonalna prezentacja musi być żywa, ale stonowana.

8. Czcionka bezszeryfowa

Czcionkę stosuj w całej prezentacji bezszeryfową. Musi ona być prosta w celu zapewnienia łatwości odbioru. Ozdobne litery, czy choćby szeryfy sprawiają, że tekst jest mniej czytelny. Do ozdoby, jeśli jest potrzebna, stosuj elementy graficzne. Tekst ma zaś funkcję informacyjną i musi być łatwy do odczytania.

9. Duża czcionka

Stosuj dużą czcionkę, by była łatwa do odczytania także przez osoby siedzące z tyłu sali. Nie da się jednoznacznie określić jaki rozmiar jest najodpowiedniejszy, choćby ze względu na to, że różne czcionki mają różną wielkość przy tym samym rozmiarze. Np. Arial jest większy niż Calibri. Pogrubienie też ma znaczenie. Generalnie nie stosuj czcionek mniejszych niż 18 dla dużych krojów do i nawet od 24 dla mniejszych. W tytułach dawaj jeszcze większy tekst, choć jego rozmiar najodpowiedniejszy dla danego slajdu zależy też w pewnym stopniu od jego zawartości – większą czcionkę można dać, gdy nic lub prawie nic innego nie jest napisane, a znajdują się tam tylko grafiki.

10. Jednolicie

Dobierz jeden styl dla całej prezentacji. Czcionka musi być jednolita, podobnie szablon tła, jeżeli prezentacja je zawiera (możliwy jest również pokaz w formie tzw. historii, czyli zdjęć z podpisami, ale nawet wówczas podpisy muszą być wg stałego stylu). Określ także dopasowany zestaw kolorów, które będziesz wykorzystywać do poszczególnych elementów na slajdach.

11. Grafiki wysokiej jakości

Zdjęcia i inne grafiki dobieraj bardzo starannie. Profesjonalna prezentacja musi zawierać też profesjonalne obrazki. Zdjęcia muszą mieć wysoką ostrość i kontrast kolorów. Powinny także być odpowiednio wykadrowane. Jeżeli stosuje się komputerowo stworzone grafiki, powinno się unikać ClipArtów. Są one proste i mało profesjonalne.

12. Jeden slajd, jedna kwestia

W jednym momencie słuchacz ma się skupiać na jednej kwestii, więc nie dawaj mu okazji do odwracania uwagi czymś innym. Na jednym slajdzie ma być poruszane tylko jedno zagadnienie. Jeśli to jest lista kilku elementów, które chcesz wymienić i opisać, ale na tyle krótko, że nie warto każdemu poświęcać nowy slajd, możesz zastosować efekt prostej animacji polegający na nagłym bądź delikatnym pojawieniu się (żadnych wjazdów, rozwijania itp.) poszczególnych elementów, gdy będziesz o nich mówić, tak by słuchacz nie myślał o następnych.

13. Dodawaj multimedia

Staraj się w miarę możliwości urozmaicać wystąpienie plikami filmowymi i dźwiękowymi. Pomoże to słuchaczom nie popaść w rutynę słuchania, a przy okazji lepiej zapamiętają treść tak przekazaną.

14. Zaplanuj czas

Ogranicz ilość treści i liczbę slajdów tak, by wraz z tym, co powiesz, zmieścić się w czasie. Słuchacze bardzo nie lubią, gdy ktoś przeciąga wypowiedź, zwłaszcza że często spieszą się gdzieś dalej i nie mogą pozostać, nawet, jeśli prezentacja im się podoba. Szanuj czas odbiorców i nie przeszkadzaj im w niczym.

15. Sprawdź pisownię

Na końcu przejrzyj dokładnie wszystkie napisy na slajdach pod kątem poprawności ortograficznej. Błędy czy literówki świadczą o niechlujstwie, zwłaszcza gdy są w tytułach.

Pamiętaj jednak, że nawet najlepiej przygotowany pokaz slajdów nie zastąpi prelegenta. Przygotuj więc odpowiednio także siebie i zaprezentuj równie dobrze.

Tekst i obraz. Jak stworzyć najprostszą prezentację?
zobacz
Prawie jak w kinie. Świat prezentacji.
zobacz
KLAWIATURA ZAMIAST PIÓRA. PISZEMY W EDYTORZE TEKSTU.
Praca nad projektem. Nasza okolica.
zobacz
Nie tylko tekst. Zastosowanie WordArtu. Dodatkowe.
zobacz
Nie tylko tekst. Projektujemy zaproszenia.
zobacz
Komórki, do szeregu! Świat tabel - krzyżówka.
zobacz
Menu restauracji. Style i numerowanie.
zobacz
Nie tylko tekst. O wstawianiu ilustracji.
zobacz
Świat tabel - scalamy, usuwamy i wstawiamy komórki.
zobacz
Wakacyjna przygoda. Powtórzenie wiadomości o programie MS Word
zobacz
Bezpieczna pracownia. Zasady oceniania.
zobacz