noscript-img
wstecz
UONET+
Microsoft Teams
Office 365

klasa 7
Artykuł dodano dn. 24.03.2020 r. | autor: admin


PREZENTACJE MULTIMEDIALNE I FILMY
Podstawy montażu filmu.
zobacz
Grakika w prezentacji. W zależności od czasu.
zobacz
Cechy dobrej prezentacji multyimedialnej. Propozycja
zobacz
PRACA Z DOKUMENTEM TEKSTOWYM
Dokumenty wielostronicowe. Nagłówki i stopki.
zobacz
Równania w edytorze tekstu.
zobacz
Tabele w dokumentach tekstowych.
zobacz
Praca nad projektem. Grafika i tekst.
zobacz
Wstawiamy obrazy i obiekty do dokumentów tekstowych.
zobacz
Wybrane narzędzia ułatwiające pracę nad tekstem.
zobacz
Podstawowe zasady formatowania tekstu.
zobacz
GRAFIKA KOMPUTEROWA
Drukowanie 3d - przedmioty użytkowe.
zobacz
Drukowanie 3d - bryloczek na klucze.
zobacz
Drukowanie 3d - logowanie w aplikacji
zobacz
Praca na warstwach - tworzymy obrazy. Dodatkowe
zobacz
Zadanie projektowe. Tworzymy kompozycje graficzne.
zobacz
Tworzenie fotomontażu i kolażu.
zobacz
Efekty w aplikacji Paint.net.
zobacz
EFEKTY DO PROGRAMU PAINT.NET
zobacz
Formaty plików graficznych.
zobacz
DODATKOWO ALGORYTMIKA I PROGRAMOWANIE
zobacz
Zmienne i obliczenia. Scratch. ping_pong.sb2
zobacz
Lista kroków projektujemy grę ping-pong
zobacz
Sytuacje warunkowe w Scratch zgadywanka.sb2
zobacz
Lista kroków i schemat blokowy przedstawiającego algorytm zgadywanki
zobacz
STRONY WWW
Projekt strony dodatkowo. Moja strona www. Dodatkowo
zobacz
Moja strona www. Zasady tworzenia stron.
zobacz
Tabele w dokumentach html.
zobacz
Ramki pływajace..
zobacz
Hiperłącza w dokumentach html..
zobacz
Kodujemy kulinarną strony internetowe html.
zobacz
Grafika w dokumentach html. Tworzymy proste strony.
zobacz
Formatowanie tekstu. Tworzymy proste strony.
zobacz
Znaczniki języka HTML.
zobacz
KOMPUTER I SIECI KOMPUTEROWE
Wyszukiwanie informacji.
zobacz
Budowa i działanie sieci komputerowej.
X

Rodzaje sieci ze względu na wielkość to podział sieci komputerowych na podstawie ich zasięgu i liczby połączonych urządzeń. Istnieje pięć głównych typów sieci ze względu na wielkość:

  • Sieć PAN (Personal Area Network) to prywatna sieć komputerowa o najmniejszym zasięgu, która umożliwia wymianę danych pomiędzy różnymi urządzeniami należącymi do jednej osoby lub gospodarstwa domowego. Sieć PAN może działać w sposób bezprzewodowy lub przewodowy, np. z użyciem kabli USB. Przykładem sieci PAN jest połączenie smartfona z komputerem lub drukarką za pomocą Bluetooth.
  • Sieć LAN (Local Area Network) to lokalna sieć komputerowa, która obejmuje niewielki obszar, np. dom, biuro, szkołę czy budynek. Sieć LAN umożliwia udostępnianie zasobów i danych pomiędzy komputerami i innymi urządzeniami znajdującymi się w tej samej sieci. Sieć LAN może być podłączona do innych sieci za pomocą routera lub modemu. Przykładem sieci LAN jest domowa sieć Wi-Fi
  • Sieć CAN (Campus Area Network) to sieć komputerowa, która obejmuje większy obszar niż sieć LAN, np. kampus uniwersytecki, park przemysłowy czy kompleks biurowy. Sieć CAN składa się z kilku połączonych ze sobą sieci LAN, które mogą korzystać ze wspólnych zasobów i usług. Sieć CAN może być również podłączona do innych sieci za pomocą łączy światłowodowych lub radiowych. Przykładem sieci CAN jest sieć eduroam3, która łączy uczelnie i instytucje naukowe w Europie i na świecie.
  • Sieć MAN (Metropolitan Area Network) to sieć komputerowa, która obejmuje obszar metropolitalny, np. miasto lub aglomerację. Sieć MAN łączy wiele różnych sieci LAN i CAN w celu zapewnienia szybkiego i niezawodnego dostępu do internetu i innych usług. Sieć MAN wykorzystuje głównie łącza światłowodowe lub radiowe o dużej przepustowości. Przykładem sieci MAN jest sieć Nexera, która oferuje internet światłowodowy w kilkunastu miastach w Polsce.
  • Sieć WAN (Wide Area Network) to największa i najbardziej rozległa sieć komputerowa, która obejmuje cały świat lub jego części. Sieć WAN łączy wiele różnych sieci LAN, CAN i MAN za pomocą satelitów, kabli podmorskich lub lądowych. Sieć WAN umożliwia globalną komunikację i wymianę danych pomiędzy użytkownikami z różnych krajów i kontynentów. Przykładem sieci WAN jest internet, który jest najpopularniejszą i najbardziej znaną siecią komputerową na świecie.
  To trzeba wiedzieć: Sieć komputerowa — grupa komputerów lub innych urządzeń wymiany danych lub współużytkowania różnych zasobów
  To trzeba wiedzieć: Internet to ogólnoświatowa sieć połączonych ze sobą komputerów. Łączą się one za pomocą fal radiowych (linia telefoniczna), światłowodów lub łączy satelitarnych.

W sieci działają różne urządzenia, które pełnią określone funkcje i umożliwiają komunikację pomiędzy komputerami i innymi urządzeniami. Niektóre z nich to:

  • Modem - urządzenie, które umożliwia połączenie się z internetem za pomocą linii telefonicznej, kablowej lub radiowej. Modem konwertuje sygnał cyfrowy na analogowy i odwrotnie, co pozwala na transmisję danych przez różne media.
  • Karta sieciowa - urządzenie, które umożliwia podłączenie komputera do sieci za pomocą kabla lub fal radiowych. Karta sieciowa posiada unikatowy adres MAC, który identyfikuje komputer w sieci.
  • Router - urządzenie, które łączy różne sieci ze sobą i kieruje ruchem pakietów danych między nimi. Router wyznacza optymalną trasę dla każdego pakietu i zapewnia bezpieczeństwo sieci.
  • Przełącznik - urządzenie, które łączy komputery w sieci lokalnej i przesyła pakiety danych tylko do właściwego odbiorcy. Przełącznik zapewnia wysoką wydajność i przepustowość sieci.
  • Koncentrator - urządzenie, które łączy komputery w sieci lokalnej i rozsyła pakiety danych do wszystkich podłączonych urządzeń. Koncentrator jest prosty i tani, ale ma niską wydajność i jest podatny na zakłócenia.
  • Punkt dostępowy - urządzenie, które zapewnia bezprzewodowy dostęp do sieci za pomocą standardu Wi-Fi. Punkt dostępowy odbiera i nadaje sygnał radiowy do innych urządzeń bezprzewodowych.
  • Wzmacniacz sygnału - urządzenie, które poprawia zasięg i jakość sygnału bezprzewodowego w sieci Wi-Fi. Wzmacniacz sygnału odbiera sygnał z punktu dostępowego i przekazuje go dalej z większą mocą.

To tylko niektóre z popularnych urządzeń sieciowych.

  To trzeba wiedzieć: Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje sieci:
  • Sieci równorzędne (ang. peer-to-peer, P2P),
  • Sieci klient-serwer (ang. client-server).

 

Sieci komputerowe to układy komputerów i innych urządzeń połączonych ze sobą w celu wymiany danych i zasobów. Istnieje wiele sposobów na połączenie sieci komputerowych, które nazywamy topologiami lub układami sieciowymi. Wyróżniamy następujące podstawowe układy sieciowe:

  • Układ gwiazdy - komputery są podłączone do centralnego punktu, zwanego koncentratorem lub przełącznikiem. Ten układ zapewnia łatwość zarządzania i wysoką niezawodność, ale wymaga dużej ilości kabli i jest drogi w budowie.
  • Układ gwiazdy rozszerzonej - posiada punkt centralny i punkty poboczne. Jest to często spotykany układ dla sieci standardu Ethernet, który łączy w sobie zalety układu gwiazdy i magistrali.
  • Układ hierarchiczny - struktura podobna do drzewa binarnego, gdzie każdy węzeł jest podłączony do wyższego lub niższego poziomu. Ten układ umożliwia łatwą rozbudowę i skalowalność sieci, ale może być podatny na awarie i opóźnienia.
  • Układ magistrali - komputery współdzielą jeden nośnik kablowy, do którego są podłączone za pomocą złączy T. Ten układ jest prosty i tani w budowie, ale ma ograniczoną przepustowość i jest wrażliwy na zakłócenia.
  • Układ pierścienia - komputery są połączone w zamkniętą pętlę, przez którą przesyłane są dane w jednym kierunku. Ten układ zapewnia równomierny dostęp do sieci i wysoką wydajność, ale jest trudny w rozbudowie i utrzymaniu.

Oprócz tych podstawowych układów sieciowych, istnieją także inne, bardziej złożone i specyficzne, np. siatka, drzewo, gwiazda wielokrotna czy hybrydowa. Każdy układ sieciowy ma swoje zalety i wady, dlatego należy dobierać go odpowiednio do potrzeb i możliwości danej sieci.

Działanie komputera. Bezpieczeństwo danych.
zobacz
Działanie komputera.
zobacz
Komputer w życiu człowieka.
zobacz
Bezpieczna pracownia. Zasady oceniania.
zobacz